- آخرین فایل ها
- پرفروشترین فایل ها
- پربازدیدترین فایل ها
چکیده
محیط کلاس تربیت بدنی و ورزش: در کلاس تربیت بدنی معلم با شاگردانی روبهروست که از نیمکت جدا شدهاند و خود را در یک فضای بسته محبوس نمیبینند و دوست دارند انرژی خود را خالی کنند. در چنین شرایطی نمیتوان از روشهای متداول کلاسداری و تدریس در سایر دروس استفاده کرد. بخشی از مدیریت کلاس به مدیریت محیط بازی و تدارک لوازم ورزشی مربوط می شود.
اهداف تربیت بدنی
۱-ارزیابی شناختی (دانش)ثبت فعالیت روزانه به صورت گزارش
۲-ارزیابی مهارتی
الف :مهارت های ورزشی
ب :مهارت های آمادگی جسمانی (تست های استانداردمورداستفاده مانند بارفیکس
۳-ارزیابی نگرشی
(دردوره راهنمایی فرصت برای نظارت وارزیابی نگرشی وجوددارد)
۱-برسی دانستنی های دانش آموزان
۲-مشاهده رفتارآنهادرکلاس (موقع بازی )
ارزیابی دانش آموزان
۱-به صورت مستمر(ازاهمیت زیادی برخورداراست )
۲-درطول ترم
۳-پایانی
روش تدریس
۱- مستقیم :تمام تصمیمات برعهده مهلم است (روش دستوری )
۲- غیرمستقیم (غیرفعال)
۳-روش حل مسله هدایت شونده
۴-روش اکتشافی
نکته : هریک ازروش ها بسته به شرایط ویژه ی
۱- زمان
۲-مکان
۳-دانش آموزان
۴-معلم
۵- محتوا
آمادگی جسمانی
اهداف کلی
۱-آشنایی با آمادگی جسمانی ورابطه آن باتندرستی
۲- آشنایی باچگونگی وتوسعه آمادگی جسمانی
اهداف جزیی آمادگی جسمانی
۱- اهداف شناختی
الف )آشنایی باآمادگی جسمانی
ب)اهمیت آمادگی جسمانی مرتبط باتندرستی واندام های موثربرآن
ج )آشنایی باروش های تمرین برای حفظ وتوسعه آمادگی جسمانی
اهداف مهارتی
الف )کسب مهارت
ب) کسب مهارت درتفکر
۳- اهداف نگرشی
الف ) علاقه مندشدن دانش آموزان به حفظ تندرستی
ب) علاقه مندشدن دانش آموزان به حفظ وافزایش آمادگی جسمانی
ج) علاقه مندشدن دانش آموزان به حفظ وافزایش آمادگی جسمانی مرتبط با تندرستی
د) علاقه مندشدن دانش آموزان به حفظ وافزایش آمادگی جسمانی مرتبط باعملکردحرکتی
ه )علاقه مندشدن دانش آموزان به اجرای فعالیت های هوازی وبی هوازی
ز ) علاقه مندشدن دانش آموزان به اجرای تمرینات برای کسب وتوسعه آمادگی جسمانی
نمرات ارزشیابی مستمردرس تربیت بدنی
پایه اول ۲۰درصد دانش ۴۰درصدآمادگی جسمانی ۲۵درصدمهارت های ورزشی ۱۵درصد نگرش
پایه دوم ۲۰درصددانش ۳۵درصد آمادگی جسمانی ۳۰درصد مهارت ۱۵٪نگرش
پایه سوم ۲۰٪دانش ۳۰٪آمادگی جسمانی ۳۵٪مهارت ۱۵٪نگرش
چند نکته اساسی در باره اهداف :
اهداف شنلاختی هرگز اهداف مهارتی را تحت شعاع قرار نمی دهند بلکه پشتوانه ای نظری برای شفاف سازی مفاهیم کلیدی مرتبط با اهداف مهارتی عمل می کنند مثال :اعلام یکی از فنون کشتی -اعلام برنامه ی مورد نظر در رشته ژیمناستیک و....
*تعامل نظری بین دبیرو دانش آموزان -تعامل بین دانش آموزان با هم
*فرصت یادگیری عملی و مهارتی هدایت ومدیریت شونده
توجه :آشنایی با هدفهای تربیت بدنی در بخش هدفهای شناختی برنگرش فرد تاثیر مستقیم و موثری دارد .هدف اصلی آشنایی با مفاهیم اساسی تربیت بدنی و اصول و قوانین است .
۱-کنترل هیجانات
۲-اعتماد به نفس
۳-ایثار و گذشت
۴-رشد ارزش های اسلامی انسانی
آشنایی با اهداف اجتماعی
۱-تعاون و همکاری
۲-مشارکت
۳-مسئولیت پذیری
۴-تعلق گروهی
۵-سازگاری اجتماعی
۶-راستگویی
۷- صداقت
۸-تواضع
۹-احترام به مقررات
۱۰-احترام به بزرگترها
۱۱- حمایت از ارزشهای اجتماعی
• آموزش مهارتهای حرکتی و ورزشی
در دوره های تحصیلی بالاتر ،اهداف آموزش مهارتهای حرکتی و ورزشی بر موارد ذیل تاکید دارد:
1- هدایت ویژه استعدادهای ورزشی یک رشته بصورت تخصصی
2- مسابقات ورزشی
3- کسب مهارت برای گذراندن صحیح اوقات فراغت
4- آگاهی از اصول روانی ،اجتماعی ،بیومکانیک، بهداشت و تغذیه در فعالیت های ورزشی
• الفبای حرکت
الفبای حرکت به دو گروه تقسیم می شود:
الف) الگوهای حرکتی
الگوهای حرکتی اعمال ،مفاهیم وقید های حرکتی هستند که شکل و چگونگی حرکت رادر فضا نشان میدهند که خود شامل دودسته اند :
1- الگوهای حرکتی انتقالی مانند: راه رفتن، دویدن، لی لی کردن و...
2- الگوهای دستکاری مانند: گرفتن ، پرتاب کردن ، ضربه زدن بادست ،ضربه زدن با پا و...
ب ) مفاهیم یا قید های حرکتی که به چهار گروه طبقه بندی میشوند :
1- آگاهی بدنی :شناخت توانایی حرکتی قسمتهای مختلف بدن
2- آگاهی فضایی:آگاهی از فضای حرکتی شخصی وعمومی بدن واندامهای بدن
3- تلاش :مفهوم تلاش در آموزش حرکت از سه جزء سرعت نیرو وجریان تشکیل شده است ودر حقیقت کیفیت حرکت شاگرد را نشان می دهد
4- روابط حرکتی :کودکان با گسترش روابط حرکتی با ترکیب حرکات بدن خود با حرکات اشیاء یا افراد به رابطه اجزاء وکل بدن خود با اشیاء پی میبرد .
مدل آموزشی رینک و سایدن تاپ:
رینک و سایدن تاپ چند مرحله را برای آموزش مهارتهای ورزشی به دانش آموزان پیشنهاد می کنند که اجرای آن بسستگی به شرایط مدرسه دارد .اگر معلمین از مدل چند مرحله ای در مدرسه استفاده کنند امکان اجرای چند مرحله از مراحل آموزش مهارت وجود خواهد داشت
• مراحل مدل آموزشی رینک و سایدن تاپ
1- ایجاد آمادگی
2- نمایش مهارت
3- توضیح مهارت
4- تمرین مهارت
• ایجاد آمادگی
الف)آماده کردن شاگردان و محیط :
گروه بندی شاگردان وسپس معرفی کوتاه و مختصر یک مهارت با مقدمه مناسب که نباید بیش از 5-10 دقیقه از زمان کلاس را به خود اختصاص دهد
ب) معرفی مهارت:
معرفی مهارت بسیار مهم است ودانش آموزان باید بدانند چه مهارتی را می خواهند یاد بگیرند به عبارت دیگر باید توجه شاگردان را جلب کرد ،اسم مهارت را بیانکرده واهمیت آن را توضیح داد.
• نمایش مهارت
در این مرحله باید :
1-شکل صحیح مهارت توسط معلم یا شاگرد ماهری چندین بار نمایش داده شود
2- مهارت با سرعت طبیعی و آرام نمایش داده شود
3- فراگیران نیز چندین بار مهارت رانمایش دهند و اجرا کنند
4- اجزای مهارت از زوایای مختلف نمایش داده شود
5- فراگیران هر جزء را اجرا کنند
6- مهارت با هر دو طرف بدن اجرا شود
توضیح مهارت
توضیح کوتاه کل مهارت یا اجزای آن پس از چند اجرا توسط شاگردان ، ضروری است و هدف آن شکل دهی مهارت و ارائه بازخوردهای حساس است
تمرین مهارت
تمرین کلید اصلی پالایش و پیشرفت در مهارتهای ورزشی است .تمرین مهارت را می توان به شکل بازی اجرا کرد و در صورت وجود وسایل به اندازه کافی می توان تمرینات را بصورت چند نفره برگزار کرد
اگر چه ممکن است ارزش واثر آموزشی مهارت در حین بازی زیاد نباشد ،استفاده از این روش در مدارس اجتناب ناپذیر است .
در مراحل اولیه تمرین ، راهنماییهای فیزیکی و دستکاری در مهارت ضروری است .
یکی از راه های توسعه مهارت در فراگیران ،استفاده از بازخوردهای مناسب دیداری و کلامی در حین وپس از اجرای مهارت یا بازی و تمرین است
آموزش آمادگی جسمانی
آموزش و تدریس آمادگی جسمانی وابسته به سلامتی وآمادگی حرکتی مربوط به مهارت از دوره ابتدایی است ودر کل زندگی اهمیت بسیاری دارد.
برای رسیدن به آمادگی جسمانی مطلوب شاگردان باید در هر روز حداقل بیست فعالیت بدنی شدید داشته باشند .مفاهیم وموضوعات نظری مربوط به امادگی جسمانی مانند کنترل وزن ، تغذیه و روشهای تمرین باید به دانش آموزان اموخته شود تا در خارج از مدرسه نیز به فعالیتهای خود ادامه دهند .
تمرینات آمادگی جسمانی بر خلاف بازی وفعالیت ورزشی نسبتا دشوار رست و به انگیزه زیادی نیاز دارد از این رو لازم است با لذت وشادی همراه باشد .
رقابت شدید بین شاگردان از لذت تمرینات می کاهد و بهتر است که فعالیتها وتمرینات آمادگی جسمانی را بصورت گروهی و به شکل بازی اجرا کرد . هرکس در این فعالیتها به اندازه توانایی خود تمرین و بازی می کند و نمی توان مسافت یا تکرار مشخص یا بطور کلی سطح یکسانی را برای همه در نظر گرفت.
غهرست:
دانلود سوالات مواد حیطه تخصصی آموزش و پرورش
حجم:43414KB | بازدید :128
دانلود سوالات مواد حیطه تخصصی آموزش و پرورش آزمون استخدامی سال 1402 شامل تمامی سوالات راهنمای معلمی دانلود سوالات مواد حیطه تخصصی آموزش و پرورش شامل موارد زیر می باشد: راهنمای معلم قرآن پایه اول تا ششم راهنمای معلم هدیههای آسمانی پایه سوم راهنمای معلم...
دانلود سوالات راهنمای معلم آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲
حجم:43406KB | بازدید :128
دانلود بسته سوالات راهنمای معلم مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲ با بیش از ۵۰۰ سوال با پاسخ + تمام دروس دانلود سوالات راهنمای معلم آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲ دانلود بسته سوالات راهنمای معلم آزمون استخدامی آموزش و...
سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی آزمون آموزش و پرورش
حجم:43406KB | بازدید :131
دانلود بسته سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی آزمون استخدامی آموزش و پرورش 1402 با بیش از 500 سوال با پاسخ + سوالات حیطه تخصصی + سوالات راهنمای معلم تمام دروس سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی آزمون آموزش و پرورش + دانلود بسته سوالات مفاهیم پایه متون و روش های...
سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی دوره ابتدایی
حجم:43406KB | بازدید :159
دانلود سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی دوره ابتدایی آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲ با بیش از ۵۰۰ سوال با پاسخ شامل تمام دروس سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی دوره ابتدایی 1402 -سوالات کتاب راهنمای معلم - دانلود سوالات منابع حیطه...
حجم:38267KB | بازدید :5720
دانلود جزوه جنین شناسی عمومی این فایل در سایت های دیگر با قیمت های بالاتری به فروش می رسد. فایل ورد قابل ویرایش قسمتی از متن سلولهای زایای ابتدایی (پریموردیال) تکامل با لقاح آغاز می شود. لقاح روندی است که طی آن گامت مرد( اسپرم ) و گامت زن (اووسیت) با هم یکی می...
حجم:30962KB | بازدید :251
سوالات آزمون راهبران آموزشی این بسته ویژه، کامل ترین و جامع ترین بسته جهت استفاده تمامی کارمندان اموزش و پرورش و سایر ارگان های دولتی و غیر دولتی، در سوالات آزمون راهبران آموزشی محتویات بسته نمونه سوالات آزمون راهبران آموزشی : پکیچ سوالات ارزشیابی...
سوالات حیطه تخصصی دبیر انگلیسی استخدامی آموزش و پرورش 1402
حجم:30444KB | بازدید :22
دانلود کاملترین و بینظیرترین سوالات حیطه تخصصی دبیر انگلیسی استخدامی آموزش و پرورش 1402 + سوالات راهنمای معلم زبان انگلیسی تمامی پایه ها با پاسخنامه + منابع رایگان آزمون استخدامی دبیری زبان انگلیسی + اصل سوالات 1402 سوالات حیطه تخصصی دبیر انگلیسی استخدامی آموزش و پرورش 1402...
نمونه سوالات ضمن خدمت ارتقاء مهارت های مدیران مدارس
حجم:25031KB | بازدید :3679
نمونه سوالات ضمن خدمت ارتقاء مهارت های مدیران مدارس با فرمت ورد و قابل ویرایش و پی دی اف و آپدیت روزانه منابع آزمون و سوالات پرتکرار قبولی ۱۰۰درصد را ما تضمین میکنیم. کاملترین فایل در مورد دانلود نمونه سوالات ضمن خدمت ارتقاء مهارت های مدیران مدارس جزوه کامل...